Godziny zwiedzania: poniedziałek - piątek 9:00-16:00
Autorka wystawy: dr hab. Dorota Taranek.
Uczestnicy wystawy: Ewa Hipnarowicz, Aneta Krauze, Beata Kowalczyk, Mateusz Knapiński.
Kurator wystawy: dr Łukasz Grzejszczak. Adiunkt Instytutu Architektury Tekstyliów.
Recenzja wystawy autorstwa kuratora Łukasza Grzejszczaka.
Dorota Taranek ukończyła łódzką Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych (dzisiejsza ASP) w Pracowni Gobelinu i Dywanu prof. Antoniego Starczewskiego oraz w Pracowni Tkaniny Żakardowej prof. Krystyny Górskiej. Stypendystka Węgierskiej Szkoły Sztuk i Rzemiosł w Budapeszcie. Jej rozprawa doktorska, zatytułowana: „Zbłądziłam? Inspiracja błędem tkackim w procesie tworzenia tkaniny dekoracyjnej”, poświęcona była żakardom. Pracuje w Instytucie Architektury Tekstyliów na Wydziale Technologii Materiałowych i Wzornictwa Tekstyliów Politechniki Łódzkiej, gdzie uczy studentów projektowania struktur tkanych, kompozycji oraz architektonicznego projektowania tekstyliów.
Autorka tkanin artystycznych. Specjalizuje się w projektowaniu tkanin żakardowych i nicielnicowych. Maluje na jedwabiu i ręcznie filcuje wełnę. Projektuje dla przemysłu, jej realizację tkanin obiciowych zastosowano m.in. w samolotach PLL LOT. Izolacja spowodowana pandemią umożliwiła jej powrót do ulubionej czynności, jaką jest tkanie gobelinów.
Zdobywczyni wielu nagród, m.in. wyróżnienia na 8. Międzynarodowym Biennale Sztuki Włókienniczej w Nantong (Chiny, 2014), srebrnego medalu na 14. Międzynarodowym Triennale Tkaniny w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi (2013), II nagrody marszałka województwa pomorskiego podczas 8. Międzynarodowego Nadbałtyckiego Triennale Miniatury Tkackiej (2010), wyróżnienia w konkursie „Pamiątka z Polski” (2009), nagrody Fundacji AKAPI za najlepszy debiut podczas 12. Międzynarodowego Triennale Tkaniny (2007).
Dorota Taranek
W pracy dydaktycznej staram się przede wszystkim zaszczepić studentom miłość do techniki tkactwa żakardowego. Na bazie własnych doświadczeń uzmysławiam im nieograniczone możliwości interpretacji wzorów plastycznych, a także to, że każdy z nich może znaleźć swój sposób artystycznej wypowiedzi, a mając na uwadze przeznaczenie tkaniny, jak ważna jest świadomość i umiejętność podejmowania właściwych decyzji o technice realizacji projektów.
Udział w wystawach (wybór):
2022 Galeria DAP, Warszawa, SZTUKA WŁÓKNA 2022 – wyróżnienie
2020 Centralne Muzeum Włókiennictwa, Łódź, Ogólnopolska Wystawa Miniatury Tkackiej
Museo del Traje, Madrid, Hiszpania, Small Format Salon. 8th International Biennial of Contemporary Textile Art WTA
Art Ventures Gallery , USA, 100 Years of Bauhaus. Bauhausfiber art exhibition,
Gdynia, Muzeum Miasta Gdyni, 11. Baltic Mini Textile Gdynia
2019 Silkeborg Bad (Dania), Kunstcenter – European Tapestry Triennial Exhibition ARTAPESTRY 5; wystawa prezentowana również: Ronneby (Szwecja); Daugavspils (Łotwa); Arad (Rumunia)
Krosno, Galeria BWA – Z krosna do Krosna. 10. Międzynarodowe Biennale Artystycznej Tkaniny Lnianej
2018 Łódź, Galeria Biblio-Art. – WIELOŚĆ BRZMIEŃ. Wystawa prac pedagogów Instytutu Architektury Tekstyliów Politechniki Łódzkiej
Kherson (Ukraina) – 8th International Biennial Exhibition of Mini Textile Art. Scythia
London (Wielka Brytania), London Design Fair- TEXTURA. A Polish touch
Opatówek, Muzeum Historii Przemysłu – ŻAKARDY. Dzieła sztuki użytkowej XIX-XXI wieku
2017 Łódź, Centralne Muzeum Włókiennictwa – 11. Ogólnopolska Wystawa Miniatury Tkackiej
Łódź, Centralne Muzeum Włókiennictwa – 13. Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej – nominacja do nagrody
2016 Ryga, The Latvian National Muzeum of Art – 5th Riga International Textile and Fibre Art Triennial
2015 Nantong (Chiny), Cultural and Creative Industry Park – 8. Międzynarodowe Biennale Sztuki Włókienniczej From Lausanne to Beijing – wyróżnienie